Pasar Serikin.. Jom ah Pegi.. Semua Murah..

•Jun 18, 2009 • Tinggalkan Komen

pasarserikin4
"pasarserikin";
pasarserikin2<
Bagi yang bercadang ke Kuching, Sarawak, jangan lupa dengan nama Pasar Serikin. Serikin terletak di sempadan Sarawak-Kalimantan dan jarak perjalanan dari bandar Kuching memakan masa dari 1 jam -1 jam setengah. Kata orang, rugi kalau tak ke Pasar Serikin, kerana barang barang dari Sarawak dan Indonesia boleh didapati dengan murah di sini. Contohnya, kain pua kumbu Sarawak, batik sarong, tikar sarawak, barangan kristal dan mutiara, kain sembahyang, beg dan barangan kulit dan banyak lagi.

pasarserikin6
Kebanyakan peniaga di sini datangnya sama ada dari Indonesia ataupun Kuching. Menurut beberapa rakan yang tinggal di sini, peniaga dari Indonesia ini kebanyakannya dari suku kaum Madura, satu kaum yang suka, dan pandai berniaga di sini. Mereka juga kaum yang berkerja kuat. Kalau di Malaysia boleh lah disamakan dengan kaum Cina.

Bak kata kata nasihat orang orang tua (yang agak cliche), bila kita nak membeli belah di negara orang, kenalah pandai sedikit bertutur dalam bahasa Indonesia atau Sarawak. Ini untuk mengelakkan kita dari ditipu dan diberikan harga tinggi oleh penjual di sini. Kalau tak reti pun bawalah seseorang yang pandai bercakap bahasa tempatan. Atau pun bawa orang yang dah selalu datang Serikin ni, macam kami (ehem.. ehem..). Bukannya apa, bandar Kuching tak sebesar mana, jadi bila dah lama lama duduk alih alih ke Serikin jugak jadinya. Kadang kadang tu Serikin pergi saja nak cuci mata. Sesetengah tokei kedai tu dah kenal kita so bila dah sampai sana mesti ajak masuk untuk tengok produk terbarunya.
pasarserikin5

Masa duduk KL dulu banyak pilihan untuk shopping. Minggu ni boleh ke MidValley. Minggu depan KLCC. Lepas tu ada Leisure Mall di Cheras. Ada IOI Mall di Puchong. Ada Berjaya, Sungei Wang, BB, Imbi dan Low Yatt di Bukit Bintang. Ada One Utama dan IKEA (menarik!) di Damansara. Paling tidak pun ke Endah Parade di Sri Petaling.

Kalau di semenanjung, boleh la disamakan dengan Bukit Kayu Hitam, Wang Kelian, Padang Besar, Rantau Panjang ataupun Langkawi. Tetapi walaupun konsep kedai yang sama, barang yang dijual adalah unik dan tak sama kalau nak dibandingkan dengan semenanjung. Kenapa? Tak percaya? Datang dulu baru percaya.

Pasar Serikin dibuka pada hujung minggu sahaja, iaitu Sabtu dan Ahad, dari pukul 7am (lebih kurang, ada yang buka lagi awal!) hingga 2 petang. Walaupun Pasar Serikin ini terletak jauh dari bandar, dan masih banyak pokok2 yang tak ditebang, sebenarnya kawasan Serikin ini panas. Memang panas. Sebab itu digalakkan untuk datang awal pagi supaya cuaca panas tak mencekik anda bila jarum jam mencecah 11 pagi dan ke atas.

Kalau boleh sampai dalam pukul 7.30 pagi atau pukul 8 lagi bagus. Lagipun waktu ini orang tak berapa ramai, jadi jalan pun tak terlalu sesak. Sedikit amaran; jika waktu cuti sekolah atau cuti cuti umum, pasar Serikin akan sesak dan penuh dengan umat manusia. Lagi satu, seelok eloknya, kunjungilah jamban sebelum ke Serikin ini, kerana kemudahan tandas di sini agak terhad. Tandas yang ada seringkali dikunjungi, anda mungkin terpaksa beratur selama 10-15 minit sebelum mendapat giliran untuk melepaskan hajat. Dan seboleh bolehnya bawalah sedikit bekalan makanan untuk mengisi perut yang lapar. Maklumlah, perjalanan dari bandar Kuching agak jauh.

Anda juga boleh berhenti di pekan Bau (sebut Baok) untuk mengisi minyak, buang minyak ataupun untuk makan. Pekan Bau terletak dalam perjalanan ke Serikin dan jaraknya kira kira 1/2 jama dari Serikin. Kedai makanan orang Islam di Bau agak banyak pilihannya jadi tak ada masalah. Kalau ada masa lebih tu, anda juga boleh melawat Gua Angin yang terletak kira kira 5 kilometer sahaja dari pekan Bau. Itupun kalau anda masih belum penat berjalan kaki dan memborong barang di Pasar Serikin.

5 Hotel Best di Kuching

•Jun 18, 2009 • Tinggalkan Komen

Jika anda bercadang untuk bercuti ke Kuching, Sarawak, pasti anda akan tertanya tanya hotel manakah yang sesuai untuk diduduki sepanjang tempoh anda berada di situ? Anda mesti mahukan tempat persinggahan yang mudah dituju, dekat dengan tempat tempat menarik, serta tidak jauh dari kemudahan pengangkutan dan juga fasiliti lain.

Berikut adalah antara 5 hotel terbaik di Kuching yang boleh dicadangkan.

Hotel hotel yang disenaraikan di bawah semuanya terletak di bandaraya Kuching. Masih ada lagi hotel lain yang mungkin lebih menyeronokkan seperti di Santubong (seperti Permai Rainforest dan Holiday Inn Lagoon), tetapi memandangkan kedudukan mereka yang jauh (kira kira 1 jam perjalanan dari bandar Kuching), hotel hotel tersebut tidak dimasukkan ke sini.

1. Hilton hilton-kuching

Hotel Hilton Kuching yang bertaraf lima bintang terletak betul betul bersebelahan dengan Kuching Waterfront yang terkenal. Jadi, tidak menjadi masalah untuk anda mengunjungi tempat tempat menarik seperti India Street, Pasar Gambir dan juga menaiki River Cruise. Apabila musim cuti, Hilton menjadi tumpuan bukan sahaja oleh pengunjung dalam negeri, bahkan juga mereka yang datang dari luar negeri. Jika mahu membuat tempahan, seboleh bolehnya ambil bilik yang tingkapnya menghadap ke arah Riverside.

2. Holiday Inn
holiday-inn-kuching
Holiday Inn terletak betul betul bersebelahan dengan Sungai Sarawak (yang bersambung dengan Kuching Waterfront). Jangan lupa untuk menaiki sampan untuk ke kampung Boyan di seberang sungai dengan harga yang begitu murah (kurang RM1) untuk mengunjungi kafe Baruk Village (kalau hujung minggu digalakkan datang awal kerana sentiasa penuh) dan juga membeli Kek Lapis Dayang Salhah. Seperti Hilton, buat tempahan untuk bilik yang menghadap ke Sungai Sarawak.

3. Crown Plaza Riverside
crown-plaza-kuching
Crown Plaza bersambung dengan kompleks membeli belah yang menempatkan Parkson, Giant, The Times (kedai buku) dan sebagainya di samping dekat dengan 7 Eleven (Sebenarnya, Crown Plaza, Holiday Inn dan Hilton terletak begitu dekat antara satu sama lain). Dari segi layanan, berkemungkinan Crown Plaza Riverside adalah yang terbaik (bergantung juga pada nasib). Sarapan paginya pun boleh tahan.

4. Merdeka Palacemerdeka-palace-kuching

Bertaraf lima bintang, cuma Merdeka Palace terletak agak jauh dari Kuching Waterfront. Walaubagaimanapun, Merdeka Palace dekat dengan beberapa muzium seperti Muzium Neger, Muzium Rama Rama ,Taman Budaya serta Pasar Gambir dan India Street. Hotel ini juga tidak berapa jauh dengan Pasar Satok, sebuah pasar yang terkenal (hanya pada hari Sabtu dan Ahad). Jika anda berkunjung di hujung minggu, pastikan anda tidak terlepas peluang untuk mengunjungi Pasar Satok.

5. Harbour Viewharbour-view-kuching

Harbour View adalah hotel bertaraf 3 bintang sahaja, tetapi masih popular kerana kedudukannya yang strategik (dekat dengan Waterfront) serta makanan (seperti Molly’s Place di belakang hotel) dan juga panggu wayang (di seberang jalan). Jadi bagi mereka yang mempunyai budget sederhana boleh memilih Harbour View yang masih mampu memberikan kepuasan kepada anda untuk terus menerokai bandar Kuching.

Lagenda Puteri Santubong & Sijinjang

•Jun 18, 2009 • Tinggalkan Komen

Gunung Santubong

    Gunung Santubong & Sijinjang

    Lirik lagu Putri Santubong
    Oh……
    Puteri Santubong,
    Sejinjang sayang,
    Kisah lama, Zaman mensia maya.

    Puteri Santubong, Puteri Sejinjang,
    Penjaga gunung Negeri Sarawak,
    Manis sik ada dapat dilawan,
    Anak dak Dewa turun kayangan.

    Oh……
    Santubong puteri bertenun kain malam,
    Oh……
    Sejinjang puteri menumbuk padi siang.

    Satu hari nya dua kelahi,
    Beranuk anuk sik renti-renti,
    Seorang madah dirik bagus agik,
    Seorang sik ngalah walau sampai ke mati.

    Udah lejuk nya duak kelahi,
    Lalu bertukuk nya duak puteri,
    Sejinjang mengayun aluk ke pipi,
    Tebik Santubong sampai gituk ari.

    Tapi Santubong membalas juak,
    Lalu ditikam batang belidak,
    Sampei terkena Sejinjang kepala,
    Lalu bertabor jadi Pulo Kera.

    Kisah Santubong, kisah Sejinjang,
    Asal berkawan jadi musuhan,
    Kinik tuk tinggal jadi kenangan,
    Pakei ingatan sepanjang zaman.

    Terpulang nak percaya atau tidak, tersebutlah kisah….

    Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang

    Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang merupakan 2 puteri dari Kayangan. Ayahandanya raja Kayangan telah menurunkan titah agar kedua-dua puteri tersebut turun ke bumi untuk menyelesaikan pertelingkahan dua kampung. Namun sebelum mereka turun ke bumi, ayahandanya berpesan sekiranya terjadi pertelingkahan kedua-dua puteri maka mereka akan terkena sumpahan kayangan dan tinggallah mereka di bumi. Pada asalnya kedua-dua puteri tersebut merupakan sepupu. Ketika turunnya kedua-dua puteri ke bumi. Penduduk kampung kehairanan melihat cahaya terang laksana mentari menyusuri di dua buah kampung. Kejelitaan dan sifat kewanitaan terserlah diraut wajah kedua-dua puteri.

    Puteri Santubong menetap di sebuah kampung Pantai Biru dan mengajar menenun kain manakala Puteri Sejinjang di kampung Pasir Kuning mengajar mengasing sekam padi dengan aluk. Dengan kemahiran ini kedua-dua kampung tersebut menjadi aman tanpa pertelingkahan. Selama ini pertelingkahan terjadi kerana sistem pertukaran barang antara kampung tidak setara dengan barangan yang dibawa.

    Kemakmuran di kedua-dua kampung tidak berkekalan. Kehadiran Putera Serapi datang berkunjung untuk melihat kehebatan dan kejelitaan kedua-dua puteri. Mengetahui Putera Serapi hendak datang mengadap kedua-dua puteri berhias-hias untuk mengadap Putera Serapi. Kedua-dua Puteri berasa sangat kagum dan tertawan dengan kekacakan Putera Serapi, yang sasa dan terserlah kewibawaannya, begitu juga Putera Serapi yang sudah terpikat dengan kejelitaan dan keayuan kedua-dua puteri tersebut.

    Saban hari selepas pertemuan itu. Puteri Santubong dan Sejinjang bertemu hendak menyatakan hasrat hati masing-masing. Namun hasrat yang dinyatakan adalah sama iaitu, kedua-duanya mencintai Putera Serapi. Sejak itu mereka bermusuhan dan bercemburuan antara satu sama lain. Dengan kesaktian kedua-dua puteri mereka bergaduh berhari-hari tanpa henti. Sejinjang mengatakan bahawa dia lebih cantik, manakala Santubong menyatakan dia lebih jelita. Dengan marahnya Sejinjang lalu mencapai aluk, lalu di hayun di pipi Puteri Santubong yang kini kita dapat lihat lengkuk di gunung. Hanya kekuatan terakhir Santubong lalu menikam belida di kepala Sejinjang. Akhirnya kedua-dua puteri tersungkur kesakitan. Kemudian kilat sambung menyambung serta guruh berdentuman, lalu cahaya terang dari langit mengangkat kedua-dua puteri. Sumpahan kayangan terus menjadikan Puteri Santubong menjadi gunung manakala Sejinjang menjadi Pulau Kera yang berteraburan. Putera Serapi pulang kesedihan terus menghilangkan diri di sebuah gunung yang kini dikenali sebagai Gunung Serapi.

•Jun 17, 2009 • Tinggalkan Komen


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Kalender 2009

•Jun 17, 2009 • Tinggalkan Komen

Kalender 202009